Moduły na rok akademicki 2018/2019 wybrane!

O trybie wybierania zajęć modułowych oraz decyzjach na przyszły rok akademicki pisze wicedyrektor Instytutu Filozofii dr Krzysztof Kędziora:

Jedną z zalet programu okcydentalistyki jest wielość oferowanych do wyboru zajęć. Studenci po ukończeniu pierwszego roku, na który składają się obowiązkowe kursy, zapoznające z jednej strony z dziejami cywilizacji zachodniej (historią, filozofią i sztuką), a z drugiej dające narzędzia do ich interpretacji, zaczynają samodzielnie wytyczać ścieżkę swojej edukacji. Wybierają mianowicie przedmioty, które odpowiadają ich zainteresowaniom z określonej puli, przygotowanej przez interdyscyplinarne zespoły. Jak to wygląda w praktyce?

Wybór na rok akademicki 2018/2019

Na roku drugim studentów obowiązują – jak zwykle – cztery moduły, tym razem zatytułowane ogólnie „Dzieje i kultura Zachodu I-IV”. Dwa w semestrze zimowym, dwa w semestrze letnim. Na każdy moduł tradycyjnie składają się trzy przedmioty, podejmujące daną problematykę z perspektywy historycznej, filozoficznej i kulturowej. Studentom zostaje przedstawiona oferta całych modułów, z których wybierają te, które ich najbardziej interesują. Dokładniej rzecz ujmując, zostaje przeprowadzone głosowanie i te moduły, który uzyskają największą liczbę głosów, są realizowane w danym roku akademickim.

W tym roku studenci mieli do wyboru:

  1. Dyskurs ucieleśnienia
  2. Jednostka a wspólnota
  3. Kultura materialna i gospodarcza Europy
  4. Europejska cywilizacja miast
  5. Zachód – Wschód. Spotkania cywilizacji
  6. Przednowożytna wizja świata
  7. Blaski i cienie kultury chrześcijańskiej
  8. Spory i sposoby ich rozstrzygania

Jakie moduły cieszyły się największym zainteresowaniem? Były to: „Dyskurs ucieleśnienia” oraz „Jednostka a wspólnota”. Wystarczy rzut oka na składające się na nie przedmioty, aby się przekonać, że podejmują one powiązaną ze sobą problematykę. Na moduł „dyskurs ucieleśnienia” składają się takie przedmioty jak „Ciało indywidualne, ciało zbiorowe”(historia), „Pięć zmysłów? Strategie ucieleśnienia: filozofia, nauka, sztuka i pamięć” (filozofia)  oraz „Ciało ludzkie i postludzkie w sztukach plastycznych i sztuce działania” (sztuka). Natomiast na moduł „Jednostka a wspólnota” składają się przedmioty „Blok sowiecki po II wojnie światowej – czy był spójny?” (historia), „Jednostka a wspólnota – dwie tradycje Zachodu” (filozofia), „Artysta – członek wspólnoty czy outsider?” (sztuka).

Studenci zdecydowali się także zapoznać w następnym roku akademickim – choć nie decydując już tak jednogłośnie – z kulturą materialną i gospodarczą Europy. Dowiedzą się więc, jak modernizacja wpływała na życie w Europie („Kultura materialna a modernizacja życia codziennego w Europie od średniowiecza do współczesności”), jak kształtują się relacje między ludźmi a rzeczami („Rzeczy i ludzie. W stronę nowego materializmu”) oraz jak wygląda „Archeologia nas”, czyli co archeologia, nauka wydawać by się mogło traktująca o dalekiej przeszłości, ma do powiedzenia o współczesności.

W dzisiejszych czasach nie bez znaczenia jest także świadomość dzielących nas różnic i potencjalnych konfliktów. Studenci zdecydowali się więc na wybór modułu poświęconego sporom i sposobom ich rozstrzygania. Dzięki temu dowiedzą się, jak historycy spierali się o rozumienie totalitaryzmów („Dwudziestowieczne spory o totalitaryzmy”), jak racjonalnie debatować i się spierać („Debaty i spory – filozoficzna praktyka prowadzenia rozmów”) i co dla kultury i sztuki oznaczają różnice („Mediacje, negocjacje, dialogi międzykulturowe”).

Krzysztof Kędziora

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s