Projekty studenckie w II semstrze – audycja radiowa na temat moralności

W II semestrze – jak w każdym na okcydentalistyce – student musi zrealizować dwa zespołowe zadania projektowe. O zajęciach zrealizowanych dzięki uprzejmości i gościnności Radia Żak

logo_transparentopowiada dr Joanna Miksa

Różnorodność form racjonalności i kryzys zaufania do rozumu

Radio, jak mówią, jest magiczną skrzynką wyobraźni. Można stać się tylko głosem i próbować zawładnąć uwagą, a czasem i myślami odbiorcy – tak długo, jak pozwoli nam być swoim gościem i nie przegna nas, jak przegania się natrętną muchę, jednym palcem, wciskając guzik nadajnika. Słowa, słowa, gadanie, gadanie, myśli wlewające się z maszyny do ucha. Wraz ze studentami okcydentalistyki spróbowaliśmy wtargnąć w przestrzeń słuchaczy Radia Żak z naszą rozmową o naturze moralności.

Uczestnikami audycji byli studenci I roku, Karolina i Rafał oraz Weronika i Natalia, którzy w ciągu semestru zimowego brali udział w zajęciach, na których czytaliśmy teksty Freuda, Horkheimera i Marcusego, Rawlsa i Nozicka. Czytając, wykonaliśmy kawałek mozolnej pracy, cierpliwie szukaliśmy najważniejszych pojęć i definiowaliśmy je. Byliśmy pracowici i cierpliwi jak benedyktyńscy mnisi, systematyczni jak uczniowie XIX-wiecznych szkół. Pruskich, oczywiście :). Wszystko po to, by móc później wziąć udział w dyskusji, którą po kolei prowadzili wszyscy uczestnicy zajęć, a które miały za swój temat zagadnienie ważne współcześnie i obecne w naszym życiu, a o których mowa była także w tekstach. Siadaliśmy sobie w kręgu, jak nowocześni ludzie po nowoczesnych szkoleniach, w przestrzeni wolnej od hierarchii i właśnie w tym postmodernistycznym, postępowym kontekście oddawaliśmy się co raz bardziej dziś zapominanej sztuce konwersacji. Bez pośpiechu, bez mierzalnej produktywności, bez możliwości opisania jej przebiegu w tabelce sporządzanej Excelu, a zawartość której tak często przesądza o ludzkich losach w korporacjach. Zupełnie jak czyniono kiedyś w kawiarniach, które w na przełomie wieków były przestrzenią niezbędną dla wolnej wymiany myśli. Prowadziliśmy rozmowę, którą na każdych zajęciach kierował ktoś inny – po przygotowaniu sobie pytań i zdobyciu wiedzy potrzebnej, dla poprowadzenia dyskusji z nieprzewidywalną bądź co bądź grupą. Interesowała nas przede wszystkim umiejętność prowadzenia rozmowy, formułowania pytań, podtrzymywania dialogu z innymi uczestnikami zajęć.

Karolina i Rafał poprowadzili w studiu Radia Żak dyskusję według reguł, które wypracowaliśmy w trakcie zajęć. Pracownicy Radia Żak okazali się niezwykle życzliwi, „dali nam” specjalistę od nagrywania dźwięku i wpuścili do studia. I dalej wszystko było już w naszych rękach. Cóż to za sztuka rozmawiać o moralności przez radio? Ha! Jak na widok radiowego mikrofonu głos więźnie w krtani, najlepiej wie Damian, który opracował technicznie audycję, usunął wszystkie dowody naszych wahań i omylności, pozostawiając jedynie materiał świadczący o naszym profesjonalizmie i zimnej, dziennikarskiej krwi. Mamy nadzieję, że udało się nam powiedzieć o złożonych problemach moralnych, które dotyczą nas wszystkich zrozumiałym językiem, że nasza mowa nie budowała muru a wręcz przeciwnie, była pomostem między Akademią kształcącą zawodowych humanistów, a całą resztą świata.  W końcu, jak byśmy precyzyjnie nie ujmowali problemów świata moralnego, wielokrotnie bezradni wobec nich jesteśmy wszyscy tak samo, od małych dzieci po sędziwych i doświadczonych, jak nauczyciel Odysa, Mentor Profesorów. A gdyby jeszcze do tego narodziło się jakieś radiowe powołanie…  Byłoby wspaniale.

Joanna Miksa

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s