Jak okcydentaliści praktykowali humanistykę w pierwszym semestrze studiów?

Podsumowanie zaczynamy od projektów zrealizowanych w I semestrze. Wkrótce bardziej szczegółowo opiszemy niektóre z nich.

Zajęcia projektowe to zasadniczy wyróżnik programu okcydentalistyki. Studenci muszą zrealizować je w trakcie semestru, nie mogą z ich powodu przedłużać sesji, muszą podjąć współpracę w grupie, nie mogą opóźniać pracy innym członkom grupy projektowej. Praktykę rozumiemy jako działanie i zobowiązanie (zob. instrukcję dokumentacji projektu). Jak radzili sobie z tymi założeniami nasi studenci? Na początek drobne statystyki:

Studenci zrealizowali pięć różnych form projektów:

– projekcję filmu z komentarzem i dyskusją,

– trzy lekcje dla licealistów w formie polemiki,

– dwie wycieczki zapoznające z zabytkami Łodzi,

– debatę filozoficzną na forum koła naukowego,

– grę dydaktyczną.

Współpracowali z różnymi partnerami: dwiema szkołami ponadgimnazjalnymi, Łódzkim Kuratorium Oświaty, studentami innych kierunków (filozofii, historii, prawa) oraz prawosławną parafią katedralną św. Aleksandra Newskiego w Łodzi.

Co nas pozytywnie zaskoczyło w samych projektach studenckich?

1.       Komunikatywność. Ankiety ewaluacyjne wypełniane przez licealistów były w 100% wręcz afirmatywne. Najbardziej zróżnicowane opinie były natomiast w przypadku projekcji filmowej.

2.       Umiejętności graficzne. Każde wydarzenie przygotowane przez studentów wymagało promocji i oprawy graficznej. Oto projekt, który cieszył się największym uznaniem.

592287_424219714312866_1475272148_n

1.       Poziom trudności formułowanych zagadek.  Pośród uczestników zadań projektowych pojawiali się także wykładowcy Instytutu Filozofii, ciekawi zarówno merytorycznej zawartości przedmiotów nowego kierunku, jak i metod dydaktycznych. To oni podkreślali, jak twórczo i przewrotnie okcydentaliści testowali poziom wiedzy o antyku w ramach gry dydaktycznej.

2.       Skuteczność. Pomysł gry dydaktycznej okazał się na tyle inspirujący, że grupa studentów – zupełnie inna, niż ta, która realizowała taki projekt na zaliczenie – zrealizowała grę Co to jest antyk? w ramach XIII Festiwalu Nauki, Techniki i Sztuki w Łodzi 17 kwietnia 2013 roku. Projekt nie tylko udało się wykorzystać na potrzeby bieżącej działalności popularyzującej wiedzę, ale i znacząco ulepszyć.

co to jest antyk

Co nas niepokoi?

1.       Że przygotowanie dokumentacji projektowej uznawane bywa za swoistą „katorgę”. Cóż, gdyby szło o umowę kredytową lub podobny rodzaj biurokratycznego zobowiązania, przyjęto by je „z dobrodziejstwem inwentarza”. Humanistyka nadal kojarzy się z pewną dozą braku odpowiedzialności za słowa i decyzje… Zmieniamy ten punkt widzenia!!!

2.      Niewielka potrzeba konsultacji z pracownikami naukowo-dydaktycznymi. Od samego początku – mając na uwadze unikatowość kierunku – postawiliśmy na dyspozycyjność, dostępność, otwartość na modyfikację zadań. Konsekwentnie zapraszamy do współpracy!!!

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s