Filozofia wojny, kultura fizyczna, a może romantyzm gotyku?

Szanowni Państwo,

dziś proponujemy dawkę informacji na temat zagadnień podejmowanych w modułach wybieralnych. Są to w pełni autorskie i – naszym zdaniem – najciekawsze zajęcia na okcydenatalistyce. Ponieważ są bardziej wymagające, zaplanowaliśmy je na II i III rok. Ich problematyka przekracza wąskie dziedziny wiedzy, dosłownie sytuuje się w poprzek tradycyjnej humanistyki, lecz nie lekceważy jej, a wybiera to, co najbardziej frapujące w dziejach Zachodu. Oto wybrane przykłady:

  1. Debaty w tradycji europejskiej – umiejętność poprawnej argumentacji, znajomość reguł  retorycznych i erystyki wydają się najbardziej przydatne politykom, będziemy więc obserwować najsłynniejsze porozumienia, pakty i rozejmy w historii; także zbadamy pod tym kątem słynne polemiki artystów. Przewodnikami będą jednak filozofowie.
  2. Wojna – historia, filozofia, estetyka – wojny mają swoją filozofię (specyficzną etykę, estetykę, logikę i metafizykę), atrakcyjność wojen utrwala sztuka i popkultura. Czy to tragedia współczesnej kultury?
  3. Anarchia i tolerancja – są zjawiskami naprzemiennie wybijającymi się w dziejach Zachodu, szczególnie interesuje nas kulturotwórczy impet ruchów anarchistycznych i kontrkulturowych. Trudno bez nich wyobrazić sobie współczesną sztukę. Trzeba jednak też z godzić się z różnego typu niechęcią wobec niej. Chcemy zrozumieć motywacje tych, którzy odrzucają znaczną część społecznych reguł oraz tych, którzy fanatycznie ich bronią.
  4. Kultura fizyczna a kultura zachodu – sport stał się dziś przede wszystkim przemysłem, będziemy zastanawiać się, dlaczego z domeny kształtującej człowieka (jego ciało i umysł) oraz gloryfikującej współzawodnictwo, bywa dziś przedmiotem największych rozczarowań moralnych; ciekawi nas, dlaczego imprezy sportowe dostarczają więcej satysfakcji estetycznej, aniżeli sztuka; interesują nas też polityczne uwikłania ważnych wydarzeń sportowych.
  5. Kultura i erotyzm – historia seksualności – jej zmienność i obcość wielu przejawów współczesnemu doświadczeniu zawsze interesowały i filozofów, i artystów; chcemy śledzić dramatyczne związki erotyzmu, wiedzy, władzy i sztuki, uzmysławiać emancypacyjną rolę refleksji nad seksualnością.
  6. Pamięć w kulturze Zachodu – okcydentalistyka w całości wydaje się manifestacją pamięci, ale pojęcie to jest bardzo skomplikowane, obejmuje wiele innych terminów warunkujących znajomość historii, kultury i rozumienie problematyki tożsamości, oto niektóre z nich: tradycja, dziedzictwo, formy upamiętniania, postpamięć.
  7. Protestantyzm jako nowa wizja Kościoła, człowieka i świata – ważne przełomy w dziejach świata chcemy ukazywać kompleksowo, protestantyzm nie należy tylko to historii religii. Czy wiecie, jakie miał konsekwencje dla sztuki, moralności, formowania się etosu pracy?
  8. Pop-kultura. Rewolucja czy dewaluacja wartości? – wiemy, że większość z nas znaczną część satysfakcji ludycznej czy estetycznej czerpie z odbioru zjawisk popkultury. Co mają wspólnego ze sobą różne jej przejawy? Czy pochłania nas, zniewala i znieczula przemysł kulturalny? Czy też każdy z nas może znaleźć w popkulturze przestrzeń dla własnego rozwoju? Jak popkultura ma się do sztuki? Dlaczego popkultura jest filozoficznie interesująca?
  9. Gotyk w romantyzmie. Romantyzm gotyku – migracje kultur są dla nas oczywistością, migracje epok – mniej. Taki skok od średniowiecza do nowoczesności jest konieczny, by nie znudzić się martyrologią romantyzmu, by zrozumieć lęki i namiętności obu epok. W jakim sensie jedna dla drugiej staje się fascynacją? W jaki sposób jedna zapowiada tę drugą?
  10. Matematyka a kultura Zachodu – wypada zacząć od podstawowych różnic, czyli matematyka w starożytności – babilońska a grecka. O roli matematyki w filozofii i sztuce przekonywać nie trzeba. Ale może ona nas zaskoczyć, gdy artysta maluje obraz, uzależniając jego formę od wyników rzutów kostką do gry.
  11. Okcydent a orient – świadomość ich wpływów jest warunkiem powodzenia studiów na okcydentalistyce, proponujemy stały blok przedmiotów pod tym hasłem. A w szczegółach interesują nas na rozmaite problemy. Na przykład, co oznacza dla świata jego „okcytentalizacja” w czasach pokolumbijskich? Jak ocenić procesy kolonializmu i dekolonizacji? Czy Europejczyk potrafi poznać kultury pozaeuropejskie i ocenić ich wpływ na awangardę?

Zapraszamy na okcydentalistykę.

Reklamy

One response

  1. Thanks for every other informative web site. Where else may I get that type of information written in such an
    ideal manner? I’ve a venture that I’m simply now running on,
    and I’ve been on the look out for such info.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s