Program kształcenia, cz. II

W poprzednim wpisie opowiedzieliśmy Wam o zajęciach, jakich spodziewać się możecie w semestrze zimowym roku pierwszego. Dziś opiszemy zajęcia, które zaplanowaliśmy na następny semestr, czyli letni. Struktura zajęć jest taka sama jak w semestrze poprzednim, a więc pamiętajcie o modułach!

Rok I, semestr II letni:

Semestr letni rozpoczynamy modułem Oblicza modernizacji Zachodu, który poświęcony jest przemianom, jakim podlegał szeroko rozumiany Zachód w okresie mniej więcej od Rewolucji Francuskiej po I Wojnę Światową. Użyte tutaj określenie „mniej więcej” nie jest bez znaczenia. Trudno bowiem jednoznacznie określić granice jakiejś epoki. Na moduł ten składają się następujące przedmioty:

1. Konsekwencje przewrotów technologicznych, którego celem jest zapoznanie Was ze społecznymi, politycznymi i kulturowymi skutkami rozwoju nauki i techniki.

2. Nadzieje i rozczarowania nowoczesności – to przedmiot z grupy przedmiotów „filozoficznych”. Na nim dowiecie się o nadziejach i rozczarowaniach filozofów i myślicieli; o tym jak imaginowali sobie nowy, lepszy świat i o rozczarowaniu tym, co wokół nich zaistniało.

3. Racjonalno-doktrynalne a irracjonalno-ekspresyjne nurty sztuki XIX wieku. Jeśli chcecie zrozumieć zasygnalizowane w nazwie przedmiotu napięcie między rozumem a uczuciem w sztuce XIX wieku, to trafiliście doskonale. Tutaj dowiecie się tego, co najważniejsze, a dzięki modułowej organizacji zajęć osadzicie ten problem w historycznym i filozoficznym kontekście.

Moduł kolejny, zatytułowany Remodernizacje Zachodu dotyczy współczesności, czy też lepiej może by było powiedzieć nowoczesności. Ma on na celu ukazanie zmagań Zachodu z własną tożsamością. Oto przedmioty składające się na ten moduł:

1. Przedmiot Europejskie wizje cywilizacji zachodniej w XX stuleciu zaznajomi Was z historycznymi wyobrażeniami o cywilizacji zachodniej. Przekonacie się, że były i są one niezmiernie różnorodne.

2. Natomiast na zajęciach Różnorodność form racjonalności i kryzys zaufania do rozumu dowiecie się, że rozum niejedno ma imię. Zorientujecie się także, dlaczego część myślicieli rozumem całkowicie się rozczarowała.

3. Rola artystycznych awangard w kulturze XX wieku – tytuł przedmiotu mówi sam za siebie. Nie ma jednej awangardy!

Oprócz zajęć składających się na powyżej opisane moduły przygotowaliśmy dla Was przedmioty, których celem jest wyposażenie studenta w narzędzia krytyczno-badawcze potrzebne każdemu humaniście. Zajęcia te mają charakter warsztatowy i nastawione są wykształcenie odpowiednich umiejętności. Oto ich lista:

1. Analiza i reinterpretacja tekstów filozoficznych

2. Sztuka argumentacji i perswazji

3. Recepcja i analiza dzieł sztuki

4. Terminologia nauk humanistycznych w językach obcych

Warto zwrócić uwagę, że wraz z ostatnim z wymienionych tutaj przedmiotów, czyli terminologią nauk humanistycznych w językach obcych,  rozpoczynamy serię zajęć ukierunkowanych na języki obce. Więcej szczegółów w następnych wpisach!

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s