Program kształcenia, cz. I

Dziś chcielibyśmy opowiedzieć o zajęciach, które czekają Was na okcydentalistyce. Zaczniemy od semestru zimowego I roku. Lecz zanim do tego przejdziemy, musimy zwrócić uwagę na sam układ zajęć. Jak się przekonacie, znaczna część zajęć pogrupowana została w tzw. moduły. Moduł taki składa się z trzech przedmiotów i dotyczy określonego zagadnienia. Dzięki temu na owo zagadnienie możecie spojrzeć z trzech perspektyw: filozoficznej, historycznej i kulturowej (czy artystycznej). Każdy przedmiot prowadzony jest przez specjalistę w danej dziedzinie. Wykładowcy prowadzący przedmioty w określonym module pracują wspólnie i wspólnie układają program dla modułu. Gwarantuje to interdyscyplinarną i spójną perspektywę.

To nie koniec. Musicie uzyskać zaliczenie ze wszystkich przedmiotów składających się na moduł, ale to Wy decydujecie, co jest najbardziej interesujące. Wybieracie sami tzw. „wiodący przedmiot”. Ciekawi Was bardziej filozofia? Wybieracie więc jako przedmiot wiodący ten, na którym omawia się zagadnienia filozoficzne. Na takim przedmiocie na zaliczenie realizujecie we współpracy z wykładowcą projekt – wystawę, wywiad ze znaną postacią, publiczną dyskusję. Słowem, forma zaliczeniowego projektu zależy od Waszej inwencji i kreatywności.

Brzmi to może nieco skomplikowanie, ale w rzeczywistości jest proste. Chodzicie na zajęcia, zdobywacie wiedzę, ale przede wszystkim zdobywacie odpowiednie umiejętności i dobrze się bawicie.

Po tych wyjaśnieniach możemy przejść do przedstawienia planu zajęć na semestr zimowy, roku pierwszego (o zajęciach w następnych semestrach dowiecie się w kolejnych wpisach).

Rok I, semestr I zimowy:

Moduł Narodziny i kształtowanie się cywilizacji Zachodu poświęcony jest, jak sama nazwa wskazuje, początkom cywilizacji zachodniej. Składają się nań takie przedmioty, jak:

1. Historyczne spory o antyk i średniowiecze – na tym przedmiocie dowiecie się, jak historycy wyobrażają sobie i rozumieją to, czym były te dwie epoki.

2. Narodziny i kształtowanie się racjonalności – ten przedmiot pokaże Wam, jak z mitologii narodziła się filozoficzna i naukowa myśl.

3. Przedmiot Antyk – dzieje wpływów w sztuce i estetyce  zaznajomi Was ze sztuką antyczną i jej późniejszymi przygodami.

Moduł Rekonfiguracje Zachodu ukaże Wam cywilizację Zachodnią w ciągłym wrzeniu. Poddaną rewolucjom politycznym, technologicznym i naukowym, filozoficznym przełomom, reinterpretacjom estetycznych i artystycznych kanonów, czy geograficznej ekspansji. Nazwy przedmiotów mówią same za siebie:

1. Czasy ekspansji i rewolucji

2. Rozum i to, co od niego różne. Formy i transformacje racjonalności w nowożytnej kulturze Zachodu

3. Odkrywanie i reinterpretowanie tradycji klasycznej i średniowiecznej w sztuce epoki nowożytnej

To jeszcze nie wszystko. Przygotowaliśmy dla Was także zajęcia, które będą kształcić odpowiednie umiejętności. Oto one:

Pozyskiwanie informacji, ich przetwarzanie oraz prezentowanie – nauczycie się na nich, jak wypełnić poprawnie rewers w bibliotece, znaleźć odpowiednią książkę w przepastnych katalogach BUŁ-y, artykuł w elektronicznych bazach danych, ale i google odsłoni przed Wami tajemnice, o których być może nie wiedzieliście. Dowiecie się także co dalej począć z tymi informacji, które zdobyliście. Jak sobie z nimi radzić, jak przekazywać je w atrakcyjnej formie innym.

Interpretacja i krytyka źródeł historycznych  zajęcia te nauczą Was, jak krytycznym okiem spoglądać na świadectwa epok, które dawno już przeminęły. Nauczą także podejrzliwości i tego, że nawet w dobrej wierze konfabulowano.

Elementy paleografii, dyplomatyki i heraldyki – brzmi poważnie i jest to poważna sprawa. Na tym przedmiocie uzupełniać będziecie umiejętności zdobyte na zajęciach powyżej opisanych. Nie zrażajcie się, czekają na Was niemalże takie same przygody, jakie spotkały na przykład Wilhelma z Baskerville i Adso z Melku, bohaterów Imienia róży Umberta Eco.

Wszystkie te przedmioty prowadzone są w formie warsztatowej i kładą nacisk na Waszą aktywność. Będzie jednak jeden wykład: Antropologia społeczna i kulturowa. Sposoby pojmowania kultury i kształtowania tożsamości Zachodu. Dowiecie się na nim, jak sami na siebie patrzymy i jak siebie rozumiemy oraz jak to zmieniało się w czasie.

Tym samym dobrnęliśmy do końca, możemy więc udać się na wychowanie fizyczne.

W następnym wpisie o semestrze letnim. Będzie mniej historii, a więcej sztuki i filozofii.

Zapraszamy na nasz profil na facebooku. W razie pytań, uwag piszcie do nas w komentarzach lub na nasz adres mailowy: okcydentalistyka@gmail.com.

Reklamy

One response

  1. Pingback: Program kształcenia, cz. III |

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s